Sprawozdanie z wyjazdu do Brukseli

W dniach 15-19 października dwoje uczniów Szkoły Podstawowej w Mnikowie wraz z Panią Dyrektor Moniką Duchnik, radnym Mnikowa Panem Sławomirem Kącikiem oraz Panią Dyrektor GZEAS-u Małgorzatą Baster Budziaszek uczestniczyli w wycieczce do Brukseli na zaproszenie prof. Ryszarda Legutki.

Uczniowie wyłonieni zostali z konkursu, który swym zakresem obejmował wiedzę o krajach anglo i niemieckojęzycznuch jak również pytania dotyczące wiedzy o patronie szkoły. Zakres materiału był ogromny, nie przerosło to jednak uczniów, gdyż i sama nagroda była cenna.

Konkurs przebiegał dwuetapowo. Do pierwszej części zgłosiło się 20 uczniów z klas II i III Gimnazjum jak również VII SP.

Po części pisemnej pozostało 10 uczniów, którzy wykazali się najlepsza wiedzą. Druga część miała formę ustną teleturnieju „Jeden z dziesięciu” .

Konkursowi towarzyszyły duże emocje. Niemalże każda osoba odpadająca roniła łezkę. Napięcie było ogromne, gdy pozostała już tylko trójka uczestników, a miejsca były tylko dwa! Laureatami ostatecznie zostali: Kamila Prorok z kl. III a oraz Kacper Grzesiak z II a Gimnazjum.

Od samego początku wyjazdowi towarzyszyła piękna pogoda oraz dobry humor. Choć podróż przez Niemcy, Holandię aż po Belgie była nieco męcząca, to i tak było warto. Na miejscu zakwaterowano nas w hotelu w ścisłym centrum Brukseli. Po obiedzie i krótkim odpoczynku udaliśmy się z Panią Przewodnik na zwiedzanie Miasta.

Miasto choć duże i posiada wiele ładnych zabytków, przytłacza ilością śmieci, których nie da się nie zauważyć. Pani przewodnik mówi, że to efekt wielokulturowości, która również była widoczna podczas spaceru. No cóż, w tym względzie nasz Kraków wydaje się być piękny i czysty.

Drugi dzień naszej wizyty to już Parlament Europejski. Przed południem spotkaliśmy się z prof. Legutko, który w swoich obowiązkach służbowych znalazł czas, by się z nami spotkać i porozmawiać, za co jesteśmy wdzięczni i serdecznie dziękujemy. Oczywiście była to tylko namiastka wiedzy, o tym, jak funkcjonuje Parlament Europejski, niemniej jednak dało nam to spojrzenie na nasze miejsce w Europie. Dla uczniów było to wzbogaceniem wiedzy, którą przecież już troszkę o krajach europejskich posiadali. Wszyscy mieliśmy okazję także zwiedzić salę plenarną.

Popołudniowa wizyta naszej grupy w Parlamencie Europejskim to już premiera filmu pt. „Listen to the Martyrs – Słuchajcie Męczenników”. Nakręcony przez European Consrrratives and Reformists Group (ECR), która reprezentuje prof. Legutko. Film ten przedstawia wstrząsające historie prześladowań chrześcijan w krajach takich jak Syria czy Irak. Po premierze odbyła się dyskusja i refleksje związane z tematem filmu. Wśród uczestników znalazły się takie osoby jak pani Anna Fatyga – były minister spraw zagranicznych, w latach 2006-2007.

Ta część spotkania była naprawdę interesująca. Zasiedliśmy na Sali obrad komisji, mogliśmy nawet włączyć się w dyskusję, która tłumaczona była na język Polski. Niestety temat dyskusji był niezwykle trudny i przejmujący nasze serca.

Trzeci dzień wizyty w Brukseli to tak naprawdę czas wolny, który większość z nas spożytkowała na zakup pamiątek, upominków dla bliskich. Belgia słynie z frytek z majonezem, czekoladek, pralinek, muli gotowanych oraz piwa.

Co krok można było degustować ręcznie robione pralinki, które wyglądały i smakowały znakomicie,a których nie zabrakło w naszych zakupach.

Zmęczeni podróżą, ale za to wzbogaceni o wiedzę oraz nowe doświadczenie, czwartego dnia powróciliśmy do naszego kraju, który przecież tak kochamy i doceniamy.

Wdzięczni za możliwość wyjazdu do Brukseli,
                                                                        uczestnicy wycieczki.

{igallery id=6720|cid=121|pid=1|type=category|children=0|addlinks=0|tags=|limit=0}